Frälsebo

Frälsebo

Tuesday, August 5, 2014

Golv

Oj, var det en vecka sedan jag skrev senast. Det var inte bra men nu är jag tillbaka med det som hänt. Ska vara kortfattad med orden och dela med mig av bilderna istället. På slutet kommer två tips till dig som lägger golv som jag lärde mig. Du kanske redan kan det, men till de som inte kan.

Det har flytspacklats i badrum och tvättstuga, spacklats och nu målats en omgång i taket i badrummet samt en badrumsväv har fösts på väggen. Tyvärr var jag tvungen att spackla lite till i tvättstugan så den får vänta med målning tills imorgon.
Plattsättaren kommer på torsdag och våtrumssäkrar. Vet inte om han börjar kakla på fredag eller måndag, kan inte det med torktider.

Golvet i vardagsrummet/matsalen är mer eller mindre klar. Har en planka kvar att lägga ner, men jobbet i bad/tvätt gick före. Så det blir av efter nästa målning.

Kommer göra en uppdatering på söndag för att visa hur långt vi kommit. Kommer ta ledigt någon dag då tvättstugan har kommit så långt som jag tänkt mig. Eventuellt kommer plattsättaren tillbaka på måndag och kanske bergvärmekillarna. Men det blir troligen veckan efter för deras del. Nu blev det mycket ändå. Här kommer lite bilder.

Början av förra veckan
Fredag kväll

Min nya hjälpreda :)


Tog "bara" en timme att få till denna skarv. Blev bra tillslut.


 Tips nummer 1.
Bilden till höger visar det. Det hjälpte att skriva ner måtten från ena väggen hela vägen bort till andra. De golvplankor man får hem brukar det stå längd på. Då kan du se hur många reglar den korsar som vad som blir över till nästa rad. Minimerar spillet.












 Tips nummer 2.
Om du är ensam kommer detta hjälpa mycket, men även om ni är två.
Virket ska ligga inomhus i minst två dagar innan det läggs på plats. Oftast håller det sig inte rakt och böjer sig lite. Då går det att sätta en skruv i ena änden, sedan sätta en sådan i andra och dra ihop dem. Enkelt att skruva vidare då. Annars kommer den hoppa ut hela tiden och det är omöjligt att få det bra.

Så där har ni dagens tips och det som har hänt. Det kommer fler tips om jag stöter på något som underlättar arbetet. Oftast kommer man på dessa lösningar när man är klar. Men nu får de dem från början. ;)

Jag tror det är mycket som kommer hända denna veckan, så det kan bli lite av en överraskning på söndag. Vi kan alltid hoppas. Som det känns nu kan det bli inflyttning första veckan i september.

Ha det bra.

No comments:

Post a Comment